Smary do łożysk – o czym warto pamiętać?

Systematyczne smarowanie łożysk jest jedną z podstawowych czynności, którą należy wykonywać, aby mechanizm pracował efektywnie. Płynna i cicha praca łożysk znajdujących się między innymi w zawiasach w drzwiach samochodu, łożyskach w kole roweru czy różnego rodzaju przekładniach wpływa bezpośrednio na komfort naszego życia. Główną funkcją smarów jest zmniejszenie tarcia oraz zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami i korozją.

Z czego wytwarzane są smary?

Smar powinien mieć stałą konsystencję, jego bazowym składnikiem jest olej bazowy, może to być między innymi:

  • olej roślinny,
  • olej mineralny,
  • olej syntetyczny.

W celu uzyskania stałej konsystencji do oleju dodawane są zagęstniki, takie jak krzem, mocznik aromatyczny albo mydła alkaliczne. O właściwościach smaru i jego zastosowaniu decydują ulepszacze, mogą to być dodatki konserwujące, zwiększające przyczepność i trwałość, a także:

  • miedź, powstaje wówczas smar miedziowy,
  • grafit, czyli smar grafitowy,
  • teflon, smar teflonowy.

Zastosowanie smarów

Trzeba pamiętać, że nie należy nakładać nowego smaru bezpośrednio na warstwę starego i zaschniętego, najpierw łożysko powinno być oczyszczone za pomocą ściereczki, albo specjalnego chemicznego zmywacza. Smar teflonowy może być wykorzystywany do nasmarowania zawiasów w drzwiach wejściowych, meblowych i samochodowych. Zazwyczaj nowoczesne smary występują w przyjaznej do aplikacji formie, może to być specjalny aplikator, albo spray, który umożliwia dotarcie w trudno dostępne miejsca. Duży wybór produktów do smarowania łożysk oferuje sklep internetowy: https://sklepsmary.pl/.

Smar miedziowy ma wiele zastosowań, wykorzystywany jest do smarowania śrub przy piastach kół przy mocowaniu stalowych felg, stosowany jest także do smarowania gwintów śrub pracujących w wysokich temperaturach oraz gwintów świec zapłonowych i żarowych w samochodzie. Z kolei smar grafitowy wzbogacony jest o dodatek grafitu, może być wykorzystywany między dwoma elementami, które trą o siebie wzajemnie. Tego typu smar wnika na przykład do wnętrza piór resorów i powoduje ślizg zmniejszający tarcie. Chroni również elementy poddawane tarciu przed działaniem wilgoci i powstawaniem korozji. W węzłach tarcia narażonych na działanie bardzo niskich temperatur stosowane są środki, które muszą spełniać wysokie wymogi eksploatacyjne, należą do nich specjalne smary niskotemperaturowe. Wytwarzane są na bazie olei syntetycznych, ponieważ wzrost ich lepkości przy obniżeniu temperatury jest o wiele niższy niż w przypadku olejów mineralnych. Nowoczesne smary to niezbędne produkty w każdym domu, warsztacie samochodowym czy zakładzie przemysłowym.

 

 

Redakcja SKConstruction

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.